Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Youtube

Fra Hønefoss til Europa

0

Thomas Løvskogen fra Hønefoss har drevet med offroad og biltrial i alle år. Siste sesong byttet han bil og tok steget ut i Europa.

Tekst: Steinar Sund Foto: Hovland Offroad

Offroad-føreren fra Hønefoss er godt fornøyd med siste sesong. Aller mest tilfreds er han med at han klarte å kvalifisere seg til EM for første gang. Under EM i Tyskland ble han nummer 14 av 30 deltakere.

– Det er jeg veldig fornøyd med, særlig når det var de fire beste fra hvert land som deltok, sier Løvskogen.

I tillegg ble det andreplass i nordisk mesterskap. Merittlista kunne ha vært mye lenger om det ikke hadde vært for at 27-åringen også byttet bil i høst og dermed også skiftet klasse. Dermed kjørte Løvskogen norgescupløpene i to forskjellige klasser. Likevel synes han sesongen gikk veldig bra. Av seks løp med den nye bilen ble det totalt ble det to førsteplasser og fire andreplasser. Han kjørte fire norgescupløp med den gamle bilen og bare to med den nye. Selv med bare to løp, klarte Løvskogen likevel å ta sjetteplassen. Det er han veldig fornøyd med.

Bra gikk det også i nordisk mesterskap i Danmark, tross for sterke konkurrenter hindret ham likevel ikke i å ta andreplassen. I tillegg slo Løvskogen årets europamester fra Finland, noe han syntes var veldig moro.

Løvskogen har nærmest vokst opp med motorsporten og har både drevet som mekaniker og de siste årene som aktiv utøver. Foto: Steinar Sund

KONKURRANSEDYKTIG BIL
Neste år satser Løvskogen for fullt både i norgescupen, i europamesterskapet og i nordisk med den nye bilen. Da håper han på full uttelling.

– Det er en veldig konkurransedyktig bil, og er velbygd til denne klassen, forteller han. Bilen kjøpte Løvskogen ferdig, men den forrige offroadbilen bygde han opp mer eller mindre selv. Han deltar nå i klassen Pro-mod og satser på å gjøre en litt ombygninger på bilen til årets sesong.

– Jeg skal bygge litt høyere veltebur og løfte stolen slik at jeg får litt bedre sikt, og så skal jeg bytte front. Den skal få en jeepfront, forteller han Kravet i klassen er at bilen skal kunne identifiseres med en serieprodusert bil, og man kan ha hjemmebygd chassis, portalaksler og styrebrems. Offroad er ikke den dyreste motorsportsgrenen og Løvskogen har skaffet seg noen supre sponsorer.

– Jeg er heldig og får dem med meg også til neste år, sier han. Han innrømmer likevel at det ikke er lett å skaffe sponsorer i denne grenen. Løvskogen forsøker å holde kostnadene på et minimum og uansett er ikke sporten så ressurskrevende som i mange andre motorsportsgrener. De som kjører på bane har blant annet et stort forbruk av dekk. I offroad holder dekkene gjerne tre–fire sesonger. I tillegg trenger han ikke så mange kostbare deler.

– Kostnadene er overkommelige, men det har vært en sesong med EM forholdsvis langt unna, sier han. Til tross for det har Løvskogen et budsjett på mellom 50 og 100 000 kroner, og det synes han ikke er ille når det er snakk om motorsport.

BILTRIAL I TI ÅR
Den motorinteresserte ringerikingen forteller at han nærmest har vokst opp med sporten. Hans far har også vært aktiv, og Løvskogen har vært mekaniker for faren sin før han begynte å kjøre aktivt selv og har i tillegg de siste årene vært en hyppig brukt mekaniker for et Formula Offroad team.

Nå har Løvskogen kjørt fire fulle sesonger, men han kjørte sitt første løp allerede da han var 16 år gammel og var en av de første som tegnet junior lisens i biltrail.

Han forteller at biltrial er en litt snever form for motorsport og det er ikke så mange som er aktive i denne sporten sammenlignet med andre grener.

Totalt er det omtrent 25 aktive utøvere som stiller opp i norgescupen fordelt pr. i dag på tre aktive klasser.

Thomas Løvskogen byttet bil og klasse i løpet av sesongen, dermed fikk han ikke kjørt hele norgescupen i samme klasse. Han tok likevel sjetteplassen etter å ha kjørt to løp.

PRESISJON
Biltrial innebærer ekstrem presisjonskjøring i relativt lave hastigheter. Deltakerne skal kjøre gjennom en rekke porter i riktig rekkefølge uten å berøre portene eller markeringene og fortrinnsvis uten å rygge. Det er om å gjøre å komme seg gjennom løypa innenfor en fast tidsramme og gjøre minst mulig feil. Berøringer og rygging medfører prikker og den som kommer gjennom løypene med minst prikker, har vunnet løpet.

– Hvis vi velter og lander på hjulene, kan vi kjøre videre, men blir vi liggende på taket, er det brutt, forklarer Løvskogen. 27-åringen fra Hønefoss har noen treningsområder i distriktet, men alle løpene går et godt stykke unna, i Arendal, Trondheim og Kristiansand, blant annet. Til neste år går EM i England. Han satser på å være med der.

Share.

About Author

Motorsport.no oppdateres jevnlig med ferske nyheter fra motormiljøet i Norge og internasjonalt. Nettsiden har som mål å følge de norske profilene i motorsporten både nasjonalt og internasjonalt. Vi ønsker gjerne tilbakemeldinger fra våre brukere eller tips til noe vi kan skrive om. post@motorsport.no

Comments are closed.